Interview: Jeg er grafiktjener

På hendes værelse hang plakater med ord, hun stadig kan huske. Nu laver hun selv plakater til børneværelser med håbet om, at ordene derpå må blive husket af børn i Danmark, mens pengene for plakaterne hjælper børn i Nordkorea. 

Mød Grafikminsteren! 




Jeg er grafiktjener 


Grafikministerens navn er langt fra tilfældigt, men kvinden bag er ikke interesseret i selv at blive kendt ved navn. 
 Det er mindre vigtigt, hvem jeg er. Ordet “minister” er fra latin og betyder “tjener”. Jeg tror, vi mennesker er skabt til at tjene Gud. Ordet “tjener” bruges mange gange i bibelen. F.eks. “… den, der tjener, skal tjene med den kraft, Gud giver, for at Gud i alle ting må blive herliggjort ved Jesus Kristus.” * Jeg er “grafiktjener” og øver mig i, i min hverdag at se de ting jeg gør som en tjeneste for Gud og min næste.

 – Hvad er grunden til, at du netop henvender dig til børn og barnlige sjæle med hang til ord og glade billeder? 
Troen går i små sko - ikke forstået sådan at tro er smålig eller snæversynet, som ordsproget kan lægge op til. Men istedet forstået på den måde, at troen tit er stærkest hos dem i små sko. Rigtig mange børn tror på, at Gud findes. Jeg tror, at når Gud skaber et lille nyt menneske, lægger han også kimen til tro på ham i det, men desværre får troens spire ikke altid de bedste vækstbetingelser. 

Jesus bruger selv ofte børn som forbilleder på, hvordan vi som voksne skal tro. Det er slet ikke svært for børn at tro på, at Jesus gik på vandet eller lavede vand om til vin. Det er den form for tro – den umiddelbare og tillidsfulde - som jeg håber skinner igennem i mine plakater. Det ville være fantastisk, hvis Gud kunne bruge én af mine plakater til at lade et kim spire.

– Du er selv vokset op med troen på Gud. Hvad betød det for dig som barn? 
Som barn var troen måske endda mere konkret for mig, end den er nu i mit voksenliv, hvor tvivl desværre er blevet et vilkår. Som det mest naturlige bad jeg aftenbøn for mig selv hver aften. Jeg havde en selvlysende lille pige, der knælede i bøn ved siden af min seng. Når mine forældre sagde godnat og slukkede lyset, lyste hun og mindede mig om at folde hænderne. Bønnen bestod mest af en opremsning af alle mine kæledyr – Musse, Nuser, JørgenMis og hvad de ellers hed. Den tryghed det gav mig som barn – at kunne lægge alt over til Gud – var uvurderlig.  

Jeg havde på mit værelse også plakater hængende – man kunne få sådan en, når man havde været ti gange i søndagsskole. Og jeg var der næsten hver søndag, så det gav et godt afkast af plakater! Der var f.eks. en hund med en stor hat på og så stod der: “Han elsker mig, sådan som jeg er”. Jeg husker den knælende pige og plakaterne tydeligt, så selvom det “bare” er udsmykning, kan selv en plakat på et børneværelse have betydning for et barns liv med Gud.

– Når du nu har været så heldig at vokse op med den kristne tro, hvad er det vigtigste dine forældre lærte dig om at tro? 
 Jeg er glad for, at du siger “heldig”, for jeg føler mig virkelig heldig! Jeg kan være bange for, at jeg ikke ville havde lært Gud at kende, hvis ikke det var for mine forældre, så jeg føler mig virkelig heldig. Jeg mener, hvad er sandsynligeden lige for at blive født ind i en kristen familie!? Helt praktisk har mine forældre lært mig at gå i kirke, bede og at holde søndagen hellig – gode vaner, der for mig har dannet rammerne for et liv med Gud. De har gjort mig til en del af et helt unikt kristent fællesskab, som jeg sætter stor pris på. 

 – Grafikministerens overskud går til børnehjem – kan du fortælle lidt om det? 
Overskuddet fra salget af grafikminister.dk plakater går til nordkoreanske børnehjem. Som den eneste danske hjælpeorganisation har Mission Øst adgang til Nordkoreanske børnehjem og hjælper med at uddele det mest basale – mad til underernærede børn, tøj og legetøj. Når opstartsudgifterne til grafikminister.dk er betalt (ca. 6000 kr. eller 40 A3 plakater), er omkostningerne for salg af én A3 plakat ca. 10 kr., dvs. 140 kr. sendes videre til Mission Østs arbejde i Nordkorea, når du køber en plakat. 

Det er helt oplagt, at salg af plakater til børn i Danmark, hvoraf de fleste har et kristent budskab, skal gå til børn, der har brug for hjælp i andre dele af verden. Jeg har med grafiske børneplakater bestemt ikke fundet et hul i markedet – butikker og børneværelser bugner af smukt vægudsmykning. Men jeg håber, at grafikminister.dk “stikker ud”, fordi de plakater også har et næstekærligt sigte. 

Personligt ville jeg have svært ved at sælge endnu en brugsgenstand til overfyldte danske børneværelser uden dette dobbelte formål. Samtidig håber jeg, at den historie om plakaterne kan vise, hvordan næstekærlighed også kan praktiseres. 

– Har du selv et yndlingscitat, som du har lavet til en plakat?  
Der er flere plakater på tegnebrættet. Én af dem er med sætningen fra Josvabogen i det Gamle Testamente: “Herren din Gud er med dig overalt, hvor du går” **. Ordene skal suppleres af en håndtegning med tre små børn med skoletasker på. 

Det er Gud selv, der siger det til Josva, da han skal føre israelitterne det sidste stykke ind i det forjættede land efter Moses. Jeg tror, det må have været lidt af en mundfuld at få den opgave, så ordene må have været en trøst for Josva, ligesom de kan være det for os i dag. 

Lidt tidligere i Josvabogen siger Gud også “… jeg lader dig ikke i stikken og svigter dig ikke.” *** For et barn der både kan føle sig alene og svigtet af mennesker, kan det være en trøst at vide, at selveste universets skaber går med, ligesom det for forældrene kan være en trøst, at ansvaret for et lille menneskes liv er delt med Gud. Dét er fantastisk og derfor et af mine yndlingsvers. 


Du kan se grafiktjenerens plakater på hjemmesiden eller følge med på facebook

* 1. Petersbrev kapitel 4 vers 11 
** Josvabogen kapitel 1 vers 9 
*** Josvabogen kapitel 1 vers 5

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Endelig adoption

Med maven bar

Fadervor - inspireret af Godly Play